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Visionique|Work|Japan Association for Refugees | The Missing Fingerprint

Japan Association for Refugees | The Missing Fingerprint

Project Info +

  • PROBLEM:
    Japan’s approval of refugee status is extremely low at 0.2% (Western countries average 30% to 50%). Most refugees who escape from their country to Japan are not given official status in society for many years. This blocks their access to jobs and medical care, causing undue hardship. Japanese sensibilities that prefer order and exclude outliers are said to be behind this extremely low level of approval.

    SOLUTION:
    We focused on the fact that refugees are not granted official status, which means that they have no real usable ID. We used fingerprints, which are unique IDs for people, as motifs for posters to increase awareness of refugees’ plight.
    These posters featured refugees’ fingerprints being “erased” by Japanese patterns symbolizing the Japanese love of uniformity. Several versions of these posters were made and displayed in a gallery in Tokyo for the World Refugee Day.
    Visitors could also view interviews with the fingerprint’s owner by pointing a mobile device at the poster. This also tied into a donation page, enabling an immediate way to help support refugees.
    We greatly improved awareness of refugees in Japan with many people gaining understanding and sympathy for their hardships.

    RESULTS:
    ・450% increased awareness of refugees
    ・7260 tweets about refugees
    ・830% increase in donations from the past year

  • 日本には政府からの迫害や貧困を逃れて世界中から年間5000人を超える難民がやって来る。
    欧米の難民認定の確率が30〜50%なのに対し、日本の認定率はわずか0.1%。
    この極端に低い認定率の根本的な原因は、異分子を排除し、同一性を尊ぶ日本人の国民性にあると言われている。
    我々は、人々に難民の存在を知らしめ、難民申請が下りるまで彼らの生活をサポートするために、この風潮に警鐘を鳴らす施策を考えた。

    アイデア: The MISSING FINGERPRINT

    彼らは社会的に“抹殺され、存在しない”のも同然の立場に置かれている。
    それはもはや「ID」を持たないことに等しい.人間にとって究極のIDである「指紋」をモチーフに、
    日本人の画一性がその存在をかき消しているさまを表現。
    それによって難民の窮状が、いかに一般的に良しとされている
    日本人自身の美意識にあるかに気づきを与えるポスターを6月20日の「世界難民の日」に掲出した。
    また、その場で難民の窮状を理解させ、そのまま寄付につながる仕組みも開発。
    スマホをポスターにかざすと、難民のインタビュー映像が出現、その後ドネーションにつながる仕組みとした
    このイベントの様子は各メディアで大きく取り上げられ、国内外に広く拡散、シェアされるものとなった。

  • Creative Direction | Kazuya Nakajima
    Art Direction | Takahisa Hashimoto
    Producer | Keisuke Ibuki
    Degin | Takanori KImura
    Tetsuya Utsumi
    Yumi Fukuyoshi
    Ryusei Yamazaki

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